reklama

PZP a havarijné poistenie online. Kedy ste krytí a čo ešte možno neviete?

Jeseň je u motoristov spätá nielen s výmenou letných gúm za zimné, ale aj zháňaním výhodnejšieho povinného zmluvného poistenia.  Mnohí majú totiž naďalej začiatok technického roku nastavený na 1. január.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Kedy podať výpoveď?

Ak chcete len zmeniť poisťovňu pri aute, ktoré vlastníte dlhšie, je potrebné podať výpoveď vo vašej aktuálnej poisťovni tak, aby ju v nej prevzali najneskôr 6 týždňov pred koncom poistného obdobia. Inak budete musieť ostať. Aj keď je možné ukončiť zmluvu nezaplatením, sankcie sú rôzne. Vymáhať poisťovňa môže alikvotnú časť za jeden mesiac, no niekde vám zmluvu nezrušia ani po roku a vymáhajú poistné za celé obdobie.

Existuje PZP, ktoré vám pomôže aj pri „búračke“?

Povinné poistenie inak podľa mnohých za posledné roky zdegradovalo na položku, ktorá zaujme len cenou. Prax ale dokazuje, že je naďalej dôležité byť poistený v stabilnej spoločnosti, ktorá si svoje záväzky, v tomto prípade voči poškodeným, plní bez kompromisov.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Poistený by sa mal zaujímať aj o to, ako sa tá ktorá poisťovňa zachovala v komplikovanejších, často aj medializovaných prípadoch. Rozdielovým faktorom môže byť naďalej amortizácia, v budúcnosti kvalita odvedených prác a dielcov na niektorých častiach vozidla, alebo nároky pozostalých spôsobené traumami.

Poistení si zase okrem asistenčných služieb tradične k PZP môžu vyberať z rôznych doplnkov, z ktorých je málo známe minihavarijné pripoistenie. Kryje škody na vašom vozidle ak narazíte do poškodeného. Tento typ udalostí sa v motorovom poistení vyskytuje cca v 70 - 75% prípadov.

Načo si dať pozor pri online objednávke

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Vyklikanie samotného poistenia je dnes prezentované ako proces, ktorý „zvládne každý“, no v praxi je to ako vždy o niečo zložitejšie. Prvý problém môže nastať ak sa chcete dostať ku konkrétnym údajom, najmä cene. Poisťovne priamo na svojej stránke síce túto možnosť ponúkajú, ale niektoré len po poskytnutí mena, priezviska a rodného čísla.

Veľká časť motoristov volí možnosť návštevy porovnávacích portálov. Tieto stránky vám ale neposkytnú všetky zľavy, ku ktorým sa môžete dostať priamo cez agenta poisťovne, či už na pobočke, alebo telefóne. Pravdepodobne aj kvôli platbám za reklamy posúvajúce stránku vo výsledku vyhľadávania čo najvyššie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Navyše, zodpovednosť je v prípade uzavretia cez web na poistníkovi. Už len možnosť poistiť vozidlo na niekoho iného nemáte všade, keďže síce zákon o povinnom zmluvnom poistení to za istých okolností povoľuje, no niektoré poisťovne striktne trvajú na tom, že zmluva musí byť na držiteľa vozidla zapísaného v technickom preukaze.

Je pravda, že zadanie technických údajov do kalkulačky na webstránke výrazne uľahčuje ich načítanie z registra vozidiel cez ŠPZ, no môže vzniknúť rozkol, napríklad keď aplikácie nesprávne načítavajú rok výroby. To je údaj, ktorý má tiež vplyv na cenu. Pri prepise vozidla do iného okresu nie je dôležitá aktuálna ŠPZ, ale najmä okres evidencie nového držiteľa, teda jeho trvalé bydlisko. Ak nastane poistná udalosť, likvidátor poisťovne si vyžiada technický preukaz, kde si môže všimnúť nielen rozdielny okres, osobu, ale aj formu evidencie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Takže ak ste podnikateľ a chcete si napríklad do nákladov zahrnúť palivo, zistite si, či daná poisťovňa pri uzavretí zmluvy na fyzickú osobu, čo môže byť mimochodom výrazne lacnejšie, nebude robiť problémy v prípade ak budete požadovať od nej plnenie. V tom lepšom prípade doplatíte rozdiel v poistnom, v horšom budete v situácii, ako keby ste poistku vôbec nemali.

Kedy ste poistení?

Nejasnosti majú klienti aj po uzavretí návrhu zmluvy, ktorý dnes už väčšinou nie je potrebné podpisovať a posielať späť poštou. Zmluva je akceptovaná úhradou. Tu si treba zistiť akú lehotu má klient na zaplatenie, a uhradiť najneskôr dva dni pred jej skončením kvôli načítaniu platby.

Ak je zmluva uzatváraná dopredu, návrh je potrebné uhradiť prevažne do 30 dní od uzavretia, nie od začiatku krytia! A aj istotu, že za vás poisťovňa uhradí škody získate až vtedy, keď zaplatíte poistné. Takže s platbou nečakajte na poslednú chvíľu spomínanej lehoty, ale uvažujte odkedy sa chcete na poistenie spoľahnúť. Pravdepodobne odvtedy ako sadnete za volant prvýkrát počas platnosti zmluvy, resp. od prvého dňa nového poistného obdobia...

Toto všetko má zásadný vplyv na vyjadrenie poisťovne k škodovej udalosti. Podobne je to aj pri havarijnom poistení. Ak napríklad kupujete nové vozidlo, k splneniu podmienok krytia vozidlo musíte prihlásiť do 15 dní, plus často je potrebné dodať aj preberací protokol. Ale pri ojazdenom vozidle nejazdite skôr, ako odovzdáte aj fotodokumentáciu vozidla. To je dnes v online poisťovni možné mailom, dokonca aj cez aplikáciu.

Online služby pre tretie tisícročie

Celé to môže vyzerať aj takto: Večer, alebo ráno zoberiete do ruky smartfón, prípadne sadnete pred počítač a uzavriete zmluvu. Otvoríte súbor s platobnými údajmi a QR kódom, scanerom bankovej aplikácie ho môžete načítať aj priamo z monitoru a zaplatíte. Ešte predtým vám príde smska s linkom. Ráno stačí doňho kliknúť, auto nafotíte a fotky už priamo z aplikácie odídu do poisťovne.

Hotovo, môžete jazdiť. Samozrejme ak ste úhradu urobili z účtu banky poisťovne. Ak totiž platbu realizujete inak, môže sa načítavať 48 hodín až tri dni, nuž a v tom čase je krytie s otáznikom.

A ak auto dovážate, zistite si presne, kedy vám skončí platnosť prevozných značiek. Až odvtedy vás bude kryť PZP. V prípade havarijného poistenia to dokonca môže byť až po pridelení slovenských evidenčných čísel.

Online poistenie po celý čas

Ak budete mať akékoľvek nejasnosti, vždy si prejdite uzavretie zmluvy so zástupcom poisťovne, a v prípade záujmu o kvalitné online služby si zistite, čo všetko môžete reálne vyriešiť cez smartfón, resp. mail, prípadne klientskú zónu na webe poisťovne. Zmena komunikačného kanála pre zasielanie dôležitých notifikácií, okamžité zaslanie kariet k PZP po strate do mailu, smska s platobnými údajmi , či elektronické riešenie sťažností a výpovedí,nemusia byť ani dnes v portfóliu služieb niektorých spoločností samozrejmosťou.

FB Marián Medvecký

Marián Medvecký

Marián Medvecký

Bloger 
  • Počet článkov:  3
  •  | 
  • Páči sa:  0x

FB Marián Medvecký Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu